Het effect van communicatie wordt gevormd door 3 aspecten, de inhoud, de taal en wat de ontvangers van de boodschap zien.
- De inhoud heeft slechts voor 7% invloed in het effect van communicatie.
- 38% van het effect is gerelateerd aan het taalgebruik.
- Liefst 55% van het effect van communicatie wordt gevormd door ons voorkomen.
Een chinees spreekwoord zegt dan ook: “1 beeld zegt dan ook meer dan 10.000 woorden”. Hoe beter we dit in de praktijk kunnen omzetten, hoe meer effect onze communicatie zal hebben.
Enkele voorbeelden :
- Gebruik grafieken, in plaats van cijfertabellen
- Cartoons, maken meer duidelijk dan lange nota’s
- Een slechte schets zegt meer dan een lange redevoering
- Video feedback opent oog waar gesproken feedback oren dicht knijpt
Merk daarenboven op dat alles 4 maal dient herhaald te worden vooraleer onze boodschap “gedragen” wordt door de ander.
Elke investering in betere en meer communicatie is daarom zonder twijfel rendabel.